Odstranit bolest, odstranit napětí vs. pochopit bolest, pochopit napětí

Ibalgin, Artralgin, Migralgin … no není to do očí bijící?

V době, kdy jsme ještě měli televizi a měla jsem tu možnost sledovat reklamy v průběhu večerního filmu, jsem se nestačila divit té reklamní masáži. Přišlo mi to úsměvné. Co bude dál? Stomalgin? Otalgin? Rhinalgin? Ono to ale úsměvné není, neboť to funguje. Doba je už taková.

Něco mne bolí? Hlavně to už, prosím Vás, někde vypněte!

Záchranný kruh v podobě jakéhokoliv –alginu je snadno dostupný.

Komplexnímu pohledu na bolest se dnes věnuje stále více odborníků. Někdo ji více pitvá do detailů, někdo se snaží poukázat na to, že je to jen dílek skládanky. Myslím, že mediálně je toto téma již častěji probíráno očima Jana Hnízdila, nebo například autorek knihy Proč (a jak) psychosomatika funguje? Jarmily Klímové a Michaely Fialové. Za posledních pár let se opravdu stále více lidí snaží bolest nejprve pochopit a pak odstranit. Není totiž bolest jako bolest. Více o ní píši v článku Bojím se chyb, bojím se bolesti, bojím se slabosti.

Tento článek bych ale více než na bolest, chtěla soustředit na napětí. Konkrétně napětí svalů. Ono totiž s bolestí úzce souvisí. Stejně jako bolest bývá i napětí svalů odstraňováno léky, aniž by předtím byl pochopen jeho smysl. Člověka často trápí bolesti v důsledku vysokého napětí svalů. Mnohdy vlastně ani netuší, že jim byl předepsán lék ne snižující bolest, ale snižující napětí svalů (tzv. myorelaxancium).

Co ale tyto léky dělají?

Velmi často tyto léky snižují napětí svalů v celém těle. To znamená, že všem svalům je kousek napětí ubráno. Takže svaly, které moc napjaté nejsou, budou napjaté ještě méně. A svaly, které nám působí bolest, sice sníží své napětí, ale ne dostatečně.

Jejich původní napětí je totiž tak velké, že ho zkrátka není možné dostat na úroveň ostatních svalů.

Opomeneme-li tento fakt, děje se s napětím to stejné, co s bolestí. Je odstraňováno, aniž by byl chápán jeho význam. Proto jsem začala sepisovat eBook Prožij pohyb. Díky němu bych Vám chtěla vrátit schopnost rozumět svému tělu.

Nestrkat hlavu do písku před možností se opravdu vyléčit nebo své potíže pochopit.

Afraid business people hide their head under the ground like an ostrich. Fear of crisis concept

Farmaka nejsou jediným prostředkem, který snižuje napětí svalů. Dostupnou metodou je i jakékoliv protahovací cvičení. Já tato cvičení přímo zbožňuji. Je ale pravda, že jsem ušla dlouhou cestu, abych si je mohla opravdu užívat. A tím klíčem k takové lásce je poznat vlastní hranice a respektovat je.

Nekoukat okolo sebe, ale ponořit pozornost do sebe.

Vím, nic nového pod sluncem, ale pořád máme na čem pracovat.

Pro lepší pochopení uvedu příklad.

Poměrně častý problém bolesti dolní části zad může mít mnoho příčin a je třeba je všechny vyloučit. Velmi často je vysoké napětí povrchových svalů známkou, že nefungují všechny svaly jako celek. Navíc, je-li ohrožena páteř, toto napětí ji CHRÁNÍ před vážnými komplikacemi. Ano, CHRÁNÍ!

Jak?

Ochranné napětí udržuje obratle na svém místě zuby-nehty.

Pokud bychom napětí odstranili, obratle nemají oporu a mohou se vůči sobě posunout. Dojde pak k poškození hlubokých struktur, u páteře často s poraněním nervů.

Pracujeme-li na protažení těchto ochránců, je dobré vnímat míru protažení a opravdu nechodit přes bolest. Současně na protažení navázat jemnou aktivitou, která vede k harmonickému zapojení všech svalů do jednoho celku.

A jak poznáte, že jste na dobré cestě?

Vaše potíže se nebudou vracet stále dokola zpět.

Stalo se Vám někdy, že Vás někdo odblokoval, namasíroval, ulevil Vám a do týdne bylo vše zpět při starém? Ano, krátkodobá úleva je také úspěch, ale mne vždy těšila ta dlouhodobá. Kdy se mi podařilo vrátit člověku zodpovědnost za své zdraví do jeho rukou. Je to ale složitější cesta.

Buď jste připraveni na změnu, nebo se budete pohybovat stále v začarovaném kruhu.

K tomu všemu je třeba zvážit, zda-li zvýšené napětí svalů nemá psychický podtext. Odstranění takového napětí s sebou často nese vybavení vzpomínek nesoucích různé emoce. Starost, strach, hněv, radost…

Napětí se vrací, dokud nedojde k pochopení souvislostí.

Pokud zrovna Vás sužuje napětí svalů, zamyslete se nad tím, jak dlouho tam je? Co toto napětí spouští?

Proto jsem po několika letech praxe začala tvořit průvodce, který Vás naučí vnímat své tělo. U jednotlivých částí na těle poukazuji na jejich propojení s emocemi a životními situacemi. Cílem 1. dílu Prožij pohyb je pochopit signály těla dřív, než Vás paralyzuje bolest.

A co říci na závěr? Mějte na paměti tuto otázku:

„Proč chci odstranit z těla toto napětí? Třeba mne před něčím chrání…“

„Hraji si s lidským tělem a říkám tomu práce. K tomu jsem ukrutný puntičkář a tak pracuji s detaily. Ano, ano, to jsou ty titěrnosti v našem těle, duši, životě. Vás, kteří o nich nemáte ani ponětí, vedu k jejich poznání. Naopak vás, kteří je pitváte, se snažím upozornit na krásu života.“

Jsem autorkou 1. dílu trilogie Rozumné a vnímavé tělo. Jeho cílem je naučit Vás vnímat signály těla dříve, než propuknou v náhlý úraz či úpornou bolest. Mou snahou je spoléhat na úsudek, který se skládá jak z rozumu, tak z emocí. Ti jsou rovnocennými spolupracujícími partnery.
A pokud chcete s odhalováním zákoutí těla začít pozvolna, doporučuji k přečtení příručku zdarma 7 oblastí na těle, které Vám vykouzlí klid v duši. Zde se snažím shrnout základní oblasti na těle, kterým je dobré věnovat pozornost.

Všechny tyto knihy jsou výsledkem práce na projektu Prožij pohyb. Ten se zrodil před pár lety, aby pomáhal všem trenérům a lektorům pohybových aktivit naslouchat individualitám v lidském těle. Nyní je čas zpřístupnit tyto informace vám všem.
Můj příběh si můžete přečíst ZDE>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *