Lyžařská sezóna je v plném proudu a  kolem mne se hemží mnoho nadšenců tohoto parádního pohybu, kteří si na ten vysněný týden to koleno prostě nějak „zafašuje“.  Hlavně ať drží.

Někdo koleno zpevní tejpem pružným, někdo pevným. Někdo koleno obváže obinadlem. Někdo pro jistotu nasadí rovnou „betelně“ vyztuženou ortézu. Jsou ale tací, kteří se na svá kolena mohou spolehnout na 100 %. Jak je to možné? V čem všem může být rozdíl?

Rozdíl číslo 1: Stav pohybového aparátu

Jak uvádím v 1. dílu eBooku Prožij pohyb, kolenní kloub plní funkci přenašeče energie. Směrem nahoru z plosky do kyčle a dál do trupu, směrem dolů z trupu a pánve až do chodidla. V tom prvním případě přenáší koleno informace o terénu z plosky. Na to reaguje napětí svalů pojících chodidlo s kolenem v návaznosti na celý trup. V případě druhém kolenní kloub reaguje na nastavení trupu a přes svalové smyčky upravuje postavení chodidla (například při doskocích, kdy je trup nesen prostorem bez opory nohou).

Kolenní kloub je tedy významnou křižovatkou dolní končetiny.

Aby tuto náročnou funkci mohl plnit, jsou přítomni pomocníci, kteří zmírňují mechanické síly vyvíjené na koleno. Pasivní pomocníci mají specifické složení a formu a jsou důležití ve chvíli, kdy pohyb nemáme plně pod kontrolou. Patří sem vazy, menisky, chrupavky a jiné.

Velkými pracanty jsou pomocníci aktivní, kteří průběžně kontrolují svou činností postavení kloubu a chrání ho před extrémní pozicí svým napětím. Tušíte, kteří to jsou? Bezpochyby. Jsou to svaly. Jejich napětí je řízeno nervovým systémem. Výživu k tomu zprostředkovává cévní systém. Svaly pomáhají vazům kontrolovat postavení kloubu. Navíc kloub propojují se zbytkem těla oběma směry.

Normal knee joint anatomy. Healthy joint illustration.

Obecně je ideální postavení charakteristické maximálním možným kontaktem sousedících kostí. V případě kolenního kloubu jde o postavení ve stoji, kdy používáme pojem „otevřený“ kolenní kloub. Pocitově je koleno velmi jemně pokrčené a umožňuje tak aktivitu svalů směrem do plosky. Opakem je kolenní kloub „zamčený“, kdy spoléháme na pasivní stabilitu v koleni propadlém dozadu. Čéška v tomto případě bývá vytažena nahoru díky vysoké aktivitě přímého stehenního svalu (následující obrázek).

Rozdíl číslo 2: Průchod energie v meridiánech dolních končetin

Z pohledu tradiční čínské medicíny (TČM) je koleno místem, kde se prolíná 6 drah (meridiánů). Jsou to dráhy ledvin a močového měchýře, jater a žlučníku, sleziny a žaludku.

Jak tyto orgány souvisejí s koleny?

Dle TČM se funkce každého orgánu zobrazuje právě v jeho dráze. Není-li orgán v rovnováze, ovlivňuje tato dráha i dráhy ostatní. A jak poznáte, že orgán není v rovnováze?

Orgán plní svou funkci nedostatečně nebo až příliš.

Zkusím vysvětlit na příkladu drah sleziny a žaludku, které vedou po přední straně dolní končetiny.

Terapeutka ošetřuje body sleziny na vnitřní straně kolene pomocí akupunktury

Nedostatečná funkce těchto orgánů se projevuje opakovanými potížemi s trávením. Po jídle se cítíte unavení. Je vám „těžko“ od žaludku. Užíváte látky na překyselení žaludku. V krajním případě se léčíte se žaludečními vředy.

Naopak nadměrná aktivita žaludku se projevuje pocitem staženého žaludku. Už jste ten pocit někdy měli? Tuším, že ano. Takže vás nepřekvapí, že tento stav je doprovázen a ovládán i našimi emocemi. Je to názorná ukázka propojení emocí, nervového systému a vnitřních orgánu.

Prostřednictvím nervových drah je přemíra energie přenášena do pohybového aparátu ve formě napětí.

Naopak neodstatečná energie a vyčerpanost energii bere. Napětí je tedy malé a svaly působí jako ochablé.

Rozdíl číslo 3: Práce s emocemi

Souvislost s emocemi jsme naznačili u dráhy žaludku. Energie a meridiány jsou pro některé nesrozumitelné. Proto vztah kolenního kloubu s emocemi zkusím vzít z jiného úhlu pohledu. Emoce a práci s nimi považuji za velmi užitečnou a více se na ni zaměřuji na workshopech.

Znáte rčení: „Strachem se mu třásla kolena.“

Co vše se za ním skrývá? Nejprve bych se s vámi chtěla podělit o moc pěkný pohled na STRACH. Karla McLaren uvádí, že jedním z darů strachu je intuice, soustředění, pozornost, připravenost.

Jak si to představit v praxi?

Pro ženy je asi ideální případ, když necháte dítě objevovat svět – například rychlost. Dítě fičí na odrážedle k velké silnici. Vidíte radost dítěte, protože poznává něco nového, současně ale bystříte všechny smysly a jste připraveny zakročit, kdyby opravdu nezastavilo.

Pro muže je asi lepší příklad předvídání situace v silničním provozu. Zpozorníte, když řidič ve vedlejším vozidle jede zbrkle a jeho jízda není plynulá. Jste připraveni reagovat. Zrychlit či zpomalit.

To je náš pomocník STRACH.

Co se ale děje se strachem v dnešní době? Více věcí. Jednou z nich je fakt, že neumíme vnímat strach o intenzitě třeba 10 – 20 %. Žijeme v době, kdy strach ve své vysoké intenzitě číhá z každé reklamy, seriálů a o zprávách a médiích ani nemluvě. To je strach o intenzitě  80 – 100 % a toto už opravdu není pomocník. V této podobě mu říkáme ÚZKOST, PANIKA či DEPRESE a je kombinací už více emocí. A co se tedy děje v běžném životě?

Zůstaneme u modelu auta. Karla McLaren na něm pěkně ukazuje vztah HNĚVu a STRACHu. Hněv představuje hranice naší osobnosti, které McLaren připodobňuje ke stavu auta. Strach je již zmíněné jednání řidiče v situaci, které vyžaduje změnu.

Máme-li hranice porušené, tak jedeme v rachotině.

Nefungují stěrače, okno je pokryté námrazou zevnitř. Brzda někdy zareaguje, někdy ne. Kontrolky výstražně blikají. Jak se v takovém autě mění naše chování? Strach v tu chvíli nahrazuje naše hranice a jsme nadměrně ostražití a pozorní. Jakékoliv nebezpečí na vozovce pro nás najednou znamená existenciální strach zda vůbec přežijeme. Opravdu silnou emoci.

Bez nastavení hranic tedy nejsme schopni sledovat chování své, ani ostatních. Vztahy nás neustále znepokojují. Jsme velmi zranitelní. Je velmi snadné nechat se zneuctít nebo zneuctít někoho jiného určitým způsobem jednání.

A co tedy s tím vším? To vám prozradím zase příště. Ať vás úplně nezahltím.

Vaše Dáša

Komentáře

Podobné články

„Hraji si s lidským tělem a říkám tomu práce. K tomu jsem ukrutný puntičkář a tak pracuji s detaily. Ano, ano, to jsou ty titěrnosti v našem těle, duši, životě. Vás, kteří o nich nemáte ani ponětí, vedu k jejich poznání. Naopak vás, kteří je pitváte, se snažím upozornit na krásu života.“ Jsem autorkou 1. dílu trilogie Rozumné a vnímavé tělo. Jeho cílem je naučit Vás vnímat signály těla dříve, než propuknou v náhlý úraz či úpornou bolest. Mou snahou je spoléhat na úsudek, který se skládá jak z rozumu, tak z emocí. Ti jsou rovnocennými spolupracujícími partnery. A pokud chcete s odhalováním zákoutí těla začít pozvolna, doporučuji k přečtení příručku zdarma 7 oblastí na těle, které Vám vykouzlí klid v duši. Zde se snažím shrnout základní oblasti na těle, kterým je dobré věnovat pozornost. Všechny tyto knihy jsou výsledkem práce na projektu Prožij pohyb. Ten se zrodil před pár lety, aby pomáhal všem trenérům a lektorům pohybových aktivit naslouchat individualitám v lidském těle. Nyní je čas zpřístupnit tyto informace vám všem. Můj příběh si můžete přečíst ZDE>>

Stáhnout e-book zdarma

Děkuji! E-book už míří do vaší schránky!